Tipurile de exerciții:
Recenzie | Exercițiul constă în realizarea unei recenzii de cel mult o pagină bazată pe un articol. Sarcina trebuie îndeplinită în grupuri de cel mult 5 persoane și nu mai puțin de 3. Structura recenziei este următoarea: (1) Introducere: Se prezintă tematica articolului, cu accent pe analiza literaturii sau a părții de “literature review” din articol. Această secțiune se încheie cu prezentarea ipotezei sau a întrebării de cercetare. (2) Metodologie: Se prezintă metodologia utilizată în articol, adică ce s-a făcut pentru a verifica ipoteza sau a răspunde la întrebarea de cercetare. (3) Concluzii și discuții: În această secțiune se prezintă rezultatele obținute și se dezbat acestea din perspectiva personală a grupului. Prin acest exercițiu se urmărește întărirea abilităților de lucru în echipă și împărțirea responsabilităților. Materiale: Foie A4 Semnată |
Prezentare | Participanții vor realiza o prezentare în fața clasei bazată pe un articol furnizat la seminar. Prezentările vor fi realizate în grupuri, iar fiecare prezentare se recomandă să acopere următoarele aspecte: Tematica studiată în articol: Se va explica despre ce este vorba în articol, care sunt subiectele și problemele abordate. Asumția articolului/studiului: Se va clarifica întrebarea de cercetare sau ipoteza pe care articolul o propune sau investighează. Metodologia utilizată pentru testarea ipotezei/răspuns la întrebare: Se va detalia modul în care s-a realizat studiul sau experimentul pentru a verifica ipoteza sau a răspunde la întrebarea de cercetare. Rezultatele și aplicabilitatea studiului în viața de zi cu zi: Se vor prezenta concluziile și descoperirile importante ale articolului, evidențiind modul în care acestea pot influența sau se pot aplica în diverse contexte din viața de zi cu zi. Prin acest exercițiu, se urmărește întărirea capacității de lucru în echipă și dezvoltarea abilităților de delegare a responsabilităților în grupuri relativ mari. Materiale: Foie A3 |
Dezbatere | Presupune prezentarea și susținerea pozițiilor individuale, urmată de contrapunerile (criticile) și întrebările colegilor de seminar. Participanții își exprimă punctele de vedere în mod argumentat, bazându-se pe informații, experiențe și interpretări proprii. Dezbaterea încurajează gândirea critică, analiza profundă a subiectului și dezvoltarea abilităților de comunicare și persuasiune. În final, obiectivul este să se ajungă la o înțelegere mai profundă și mai completă a temei discutate, prin explorarea diverselor perspective și abordări. Fiecare dezbatere are o structură proprie, care poate fi consultată aici. |
Reflexie | În acest exercițiu sunt provocate discuții bazate pe materialele video prezentate. Scopul acestora este de a dezvolta o înțelegere mai bună a conceptelor prezentate. |
Structura seminarului
Săptămâna 1: Experimentul în Psihologia Socială |
Material video: Social Learning Theory: Bandura’s Bobo Beatdown Experiments Tip exercițiu: Dezbatere |
Săptămâna 2: Decepția și Comunicarea Non-Verbală |
Material video: Former FBI Agent Explains How to Read Body Language | Tradecraft | WIRED Tip exercițiu: Recenzie Ekman, P., & O’Sullivan, M. (1991). Who can catch a liar? American psychologist, 46(9), 913. Preluat de pe https://www.paulekman.com/wp-content/uploads/2013/07/Who-Can-Catch-A-Liar.pdf |
Săptămâna 3: O primă impresie |
Tip exercițiu: Recenzie Williams, L. E., & Bargh, J. A. (2008). Experiencing physical warmth promotes interpersonal warmth. Science, 322(5901), 606-607. |
Săptămâna 4: Categorizarea socială |
Tip exercițiu: Prezentare Grup 1: Cohen, C. E. (1981). Person categories and social perception: Testing some boundaries of the processing effect of prior knowledge. Journal of Personality and Social Psychology, 40(3), 441–452. https://doi.org/10.1037/0022-3514.40.3.441 Grup 2: Pronin, E., Lin, D. Y., & Ross, L. (2002). The Bias Blind Spot: Perceptions of Bias in Self Versus Others. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(3), 369-381. doi:10.1177/0146167202286008 |
Săptămâna 5: Stima de sine și comparația socială |
Tip exercițiu: Dezbatere Material video (1): The Impact of Facebook on Social-Comparison and Happiness: Evidence from a Natural experiment Material video (2): These Kids Are Skipping College to Be TikTok Famous Material video (facultativ – 1): Social Media and Self-Esteem – Body Image | Depression | Mental Health | Child Mind Institute Material video (facultativ – 2): The Truth About Body Dysmorphia Articol facultativ: Tiggemann, M., & Anderberg, I. (2020). Social media is not real: The effect of ‘Instagram vs reality’images on women’s social comparison and body image. New media & society, 22(12), 2183-2199. |
Săptămâna 6: Disonanța Cognitivă |
Tip exercițiu: Prezentare Grup 1: Festinger, L., & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 58(2), 203–210. https://doi.org/10.1037/h0041593 Grup 2: Zimbardo, P. G., Weisenberg, M., Firestone, I., & Levy, B. (1965). Communicator effectiveness in producing public conformity and private attitude change. Journal of Personality, 33(2), 233–255. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1965.tb01384.x Resursă web: What Is Cognitive Dissonance? Material video: Cognitive Dissonance: Our Battle With Conflicting Beliefs |
Săptămâna 7: Influența Socială – Persuasiunea |
Tip exercițiu: Reflexie 7 Principles of Psychological Persuasion (1) Simpatie (similaritate – Liking) – oamenii tind să spună ,,da celor pe care îi cunosc și îi simpatizează (2) Reciprocitate (Reciprocity) – oamenii dau înapoi celor care se poartă frumos cu ei (3) Dovadă socială (Social proof)- oamenii au tendința de a urma exemplul celor mulți (4) Angajament/consecvența (Commitment) – oamenii se “aliniază” în a respecta propriile lor promisiuni (5) Autoritate (Authority) – oamenii se “înclină” în fața părerii experților (6) Raritate (Scarcity)- oamenii doresc foarte puternic ceea ce pot avea cu greu Exemplu: Material video: UQx PSYC1030 1x 3-2-3 Part A – Reciprocal concessions & door in the face Material video: UQx PSYC1030.1x 3-2-5 Reciprocation: Watergate and contrast effects Material video: UQx PSYC1030.1x 3-3-2 Putting foot-in-the-door to the test |
Săptămâna 8: Acțiunea Socială și Mișcarea Socială |
Tip exercițiu: Dezbatere |
Săptămâna 9: Devianța |
Tip exercițiu: Recenzie Keizer, K., Lindenberg, S., & Steg, L. (2008). The spreading of disorder. science, 322(5908), 1681-1685. |
Săptămâna 10: Formarea prejudecăților |
Tip exercițiu: Reflexie Formarea prejudecăților Material video (1): Robbers Cave Experiment: Unmasking the Roots of Tribal Conflicts Material video (2): 5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave |
Săptămâna 11: Efectele discriminări |
Material video: The Pygmalion Effect Tip exercițiu: Discuție liberă |
Săptămâna 12: Atracția și Relațiile Romantice |
Tip exercițiu: Prezentare Grup 1: Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological review, 93(2), 119–135. doi:10.1037/0033-295X.93.2.119 Grup 2: Fisher, H. E., Brown, L. L., Aron, A., Strong, G., & Mashek, D. (2010). Reward, addiction, and emotion regulation systems associated with rejection in love. Journal of neurophysiology, 104(1), 51-60. |
Săptămâna 13/14: Recapitulare |